Gastblog: 5 tips om glutenvrij afvallen écht vol te houden! - De glutenvrije diëtist
16598
post-template-default,single,single-post,postid-16598,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,boxed,,qode-title-hidden,columns-4,qode-theme-ver-13.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Gastblog: 5 tips om glutenvrij afvallen écht vol te houden!

Vandaag is gastblogger Bianca Hermans aan het woord. Bianca is zowel mental coach, gespecialiseerd glutenvrij diëtist als ervaringsdeskundige met coeliakie. In haar praktijk Compleat Coaching helpt zij coeliakiepatiënten weer op weg middels coachtrajecten op maat, ondersteund door gespecialiseerd en persoonlijk dieetadvies, naar een nieuw balans. Om zo weer vol vertrouwen in het leven te staan, ook mét coeliakie. Vandaag schrijft ze over afvallen en terwijl je een glutenvrij dieet volgt.

 

Glutenvrij afvallen: 5 tips om het ècht vol te houden

Is afvallen echt zo anders voor iemand die glutenvrij eet, ten op zichte van iemand die dat niet hoeft? Nee toch, zou je zeggen. Of toch wel? Tja, je hebt wat meer creativiteit nodig. Zeker als je met een koolhydraatbeperking wilt afvallen. Veel glutenvrije dieetproducten barsten van het vet, suiker en zout. Bedenk maar eens een gezond, glutenvrij, energiebeperkt dagmenu waarmee je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt én ook nog eens wat afvalt.

 

“Veel glutenvrije dieetproducten barsten van het vet, suiker en zout”

 

En dan heb je dat eindelijk voor elkaar, haalt degene waar je op visite bent een 100% glutenvrij gebakje (duur!) speciaal voor jou… Terwijl jij daar nu echt geen behoefte aan hebt. Om niet ondankbaar te zijn, eet je het gebakje, maar je voelt ook weer schuldgevoel omdat je je niet aan je doel houdt. Hoe ga je het balans vinden en dat afvallen écht volhouden?! Met deze 5 waardevolle tips gaat het je lukken:

  1. Juiste timing. Bedenk goed wanneer het voor jou het juiste moment is om te gaan afvallen. Veel mensen willen 1 januari starten. Maar als er veel nieuwjaarsrecepties zijn, waar je niet onderuit komt én er is in die maand veel drukte en stress op werk of privé, dan is het wellicht niet het juiste moment om je eet-/leefpatroon te veranderen. Start hiermee zodra je iets meer rust hebt en jij je er echt op kan focussen.
  2. Focus. Wat is je doel? Heb je dat al duidelijk voor jezelf? Waar wil je naar toe? Wat heb je als je het hebt bereikt, wat levert het je op? Wat zie je voor je als het hebt bereikt? Wat is er niet meer als je het hebt bereikt? Wat heb je nodig om het te bereiken? Maak het beeld van je doel zo levendig mogelijk, leef je helemaal in. Want: If you can dream it, you can do it!

“If you can dream it, you can do it!”

 

  1. Leg de lat op een realistische hoogte. “Ik wil in 4 maanden 20 kg kwijt.” Tja… het is haalbaar, maar ten koste van wat. Is het realistisch en acceptabel voor jou en je omgeving dat jij elke dag in de sportschool zit, nooit meer uiteten gaat en nooit meer een lekker gebakje eet? Bij gezond afvallen draait het om balans: balans tussen beweging, gezond eten én genieten. Want eten heeft ook een sociale functie en je mag er ook van genieten. Daarnaast is te snel afvallen slecht voor het lichaam. Voorkom jojo-en en val rustig af. Dan zie je dat het er op de lange termijn van af blijft.
  2. Voorbereiding is het halve werk. Houd eerst eens bij wat je precies eet, drinkt en hoeveel je beweegt. Daar begint al een belangrijk stuk: bewustwording. In jouw huidige leefpatroon gebeurt veel automatisch. Door alles op te schrijven wordt je je al snel bewust waar jij iets te veranderen hebt. Beweeg je te weinig? Maak een plan hoe jij op een leuke manier meer kan gaan bewegen. Dwing jezelf niet naar de sportschool te gaan, als je een hekel hebt aan de sportschool. Doe iets wat je leuk vindt! Te hoge alcoholinname of snoep je te veel? Bedenk bijvoorbeeld een afbouwschema dat voor jou oké is. Twijfel je aan je voedingsinname? Bespreek dit met een gespecialiseerde diëtist op het gebied van het glutenvrije dieet. Zomaar al het brood, aardappels ed weglaten kan flinke voedingstekorten geven. Vraag gedegen dieetadvies voordat je start.
  3. Wees open en eerlijk. Naar jezelf en naar je omgeving. Je staat er niet alleen voor. Geef naar jezelf én naar je omgeving aan wat je doel is en vooral wat jij nodig hebt om jouw nieuwe leefpatroon vol te houden. Geef duidelijk aan waarom het zo belangrijk voor je is en wat een ander kan doen om jou te helpen (zoals bijvoorbeeld geen glutenvrije gebakjes voor jou in huis halen).

“Geef naar jezelf én naar je omgeving aan wat jij nodig hebt om jouw nieuwe leefpatroon vol te houden”

 

Verleidingen zal je altijd tegenkomen. Vraag jezelf af wat deze verleidingen voor een waarde hebben voor jou. En vraag jezelf dan ook af wat voor een waarde het afvallen voor jou heeft. Wees daarin eerlijk naar jezelf toe. Je zal merken dat je balans gaat krijgen tussen wel en niet toegeven aan een traktatie, terwijl je gewoon afvalt! Hoe mooi is dat! Zo ontstaat er weer een gezonde relatie met voeding. Een gezond leefpatroon waarmee jij lekker in je vel zit. Veel succes!”

Meer informatie over Bianca vindt je op decoeliakiecoach.nl of mail naar info@compleat-coaching.nl.