Afgelopen vrijdag liep ik even in mijn lunchpauze over de helftheuvel passage, het winkelcentrum vlakbij de jamfabriek waar we tegenwoordig werken in Den Bosch. Ik glipte even de Albert Heijn binnen want ik was mijn lunch niet vergeten, maar had meer trek dan ik die ochtend aan eten had ingepakt. Het was om even gauw wat te eten, dus een bak kwark, pak glutenvrije eat naturals en een bak blauwe bessen verdween in mijn mandje en zo liep ik naar de kassa.

De blauwe bessen waren in de aanbieding, dus ik pakte gelijk een lekkere grote verpakking. Ik zou dom zijn om ze te laten liggen, want de rest van de week had ik geen tijd om boodschappen te doen en ze waren NU in de aanbieding, niet als ik volgende week pas weer boodschappen doe. Ze verdwenen dus in mijn mandje en heerlijk man, kan ik dan echt van genieten.

En ja, dit gaat ergens heen.

Laats kreeg ik namelijk van iemand te horen dat we zo commercieel zouden zijn. Het zou vreselijk zijn, als je je als zorgverlener zo gedraagt. Bij ons krijg je namelijk vaak bonussen als je snel beslist om met ons aan de slag te gaan. Ik denk namelijk ook dat je niet te lang moet doen over het maken van een besluit. Dat vind ik dan namelijk weer vreselijk, want man wat kost dat een tijd en energie als je maar blijft twijfelen.

En soms heeft iemand ook gewoonweg een zetje nodig om een besluit te kunnen nemen. Het menselijk lichaam werkt daarin namelijk vrij briljant: het probeert je altijd te houden waar je nu staat en hoe je je nu voelt. Dat is namelijk bekend terrein, dat is voorspelbaar, dus dat is veilig. Zelfs als je je dus belabberd voelt, dat is voor het lichaam voorspelbaar en veilig en daarmee op een bepaalde manier “fijner” dan dat je je opeens energiek zou voelen en dat een situatie is die je lijf nog niet kent. De functie van je hersenen is nou eenmaal van oudsher om je veilig te houden.

Ga je iets anders doen? Het resultaat is dan niet meer voorspelbaar en oh jee, dan wordt het opeens “gevaarlijk”. Ga je voor jezelf redenen bedenken waarom het beter is om niet mee te doen met een van onze programma’s.

Zelf ken ik het ook. Ik volg namelijk bij verschillende coaches programma’s. En laatst was er een die ik tot in mijn tenen voelde, maar er was beperkt plek in deze live groep. Ik dacht ik wil echt niet buiten de boot vallen, dus ik dacht, hey daar wil ik aan meedoen. Maar in de waan van de dag gebeurde er iets, waardoor ik me niet meteen inschreef en ik het vergat.

Even later kreeg ik een mailtje hierover. Oja, wat vet. Hier wilde ik echt bij zijn. Ik dacht dus nergens “jeetje wat commercieel”, maar ik dacht oprecht “oja, dat moest ik nog doen, daar wilde ik me voor inschrijven”. Ik reageerde alvast dat ik er naar wilde kijken en dat het gaaf klonk. Fijn dat ze even een reminder stuurden.

Uiteindelijk schreef ik me in en er is vervolgens weer ruimte in mijn hoofd voor andere dingen. Het blijft dan toch elke keer een beetje op je lijstje staan, dat je denkt: oja, moet ik nog doen. Die kostbare tijd had ik ook voor andere dingen kunnen gebruiken omdat ik allang wist dat ik mee wilde doen 😊

En dat is ook waarom wij met bonussen werken. We helpen mensen die toch al overwegen om mee te doen om een besluit te nemen. We dwingen niemand om met ons te werken en we hebben nog nooit iemand een mes op zijn keel gezet om ons te volgen op social media of om bij onze gratis masterclasses te zijn 😛 Maar juist door de reminders helpen we mensen die toch al aan het overwegen zijn om mee te doen, om te kiezen: wordt het wel of niet meedoen? Het is een soort extra aanmoediging voor mensen die toch al mee willen doen, maar dan is het nog net een stukje aantrekkelijker om het ook daadwerkelijk te doen.

Zoals ik de blauwe bessen meenam waar ik toch al zin in had, maar omdat het in de bonus was dacht ik hoppatee, meenemen die handel. Daar word ik dan ook oprecht blij van. Ik heb iets wat ik wilde hebben, maar ook nog eens met korting. En heel simpel: als je niet mee wilt doen, dan wil je dat ook niet met korting of met bonussen. Als je vegetariër bent dan kan de biefstuk 80% afgeprijsd zijn, maar neem je het nog steeds niet mee toch?

Zelf zie ik het aanbieden van bonussen en het mailen over onze producten dus niet in de negatieve zin van het woord commercieel. Het interessante is wel dat de betekenis van het woord commercieel is dat je altijd handelt en denkt vanuit de klant. En dat doen we natuurlijk altijd graag. En voor iedereen die denkt “yek, een zorgverlener die bonussen geeft”, zou het een stukje oerbrein kunnen zijn die je veilig wilt houden? Of heb je zelf misschien een blokkade op geld verdienen die je op ons projecteert (no hard feelings verder, zo werkt het nou eenmaal, dat je de wereld ziet door je eigen bril en je hersenen proberen te zien waar je zelf diep van binnen van overtuigd bent).

Ik heb als doel inderdaad geld verdienen met mijn bedrijf. En dat is niet vies, daarom kan ik nu twee fantastische gespecialiseerd diëtisten loon betalen en daarmee nog veel meer mensen helpen dan ik alleen zou kunnen. Als er voldoende financiële inkomsten zijn hoop ik in de toekomst een onderzoeksafdeling binnen mijn bedrijf op te kunnen zetten. Een onderzoekstraject (phD) te kunnen financieren en hiermee nog veel meer onderzoek te kunnen doen naar o.a. coeliakie, het glutenvrij dieet, glutengerelateerde aandoeningen en de invloed van voeding op onze gezondheid. Écht impact te maken op dit gebied én uiteindelijk coeliakie te genezen. Dat is mijn doel.

Met geld kan ik bekendheid kopen over het glutenvrij dieet. Zo heb ik ervoor kunnen zorgen dat al 15000 mensen zich al in hebben kunnen schrijven voor alleen al mijn webinar over een gezond glutenvrij dieet en al 5000 mensen het misverstanden webinar hebben bekeken in het afgelopen jaar. En voor jouw beeldvorming: voor één inschrijving betaal ik achter de schermen gemiddeld een euro of 5-6. En met dat gratis webinar hebben al heel veel mensen enorme stappen kunnen maken en heb ik al honderden berichtjes gehad in de trant van “jeetje, bedankt dat ik nu eindelijk weet waarom ik zo moe ben” of “wat onwijs duidelijk uitgelegd, bedankt zeg, had ik dit maar 10 jaar eerder geweten” en “wat lief dat je dit gratis organiseert”.

Met geld kan ik mijn team de meest vette producten laten ontwikkelen. Zoals de gezond glutenvrij challenge waarin we in 30 dagen alle ins en outs behandelen over hoe je gezonder en fitter wordt met je glutenvrij dieet en de juiste, voedzame glutenvrije producten. Ik ontving net nog een mailtje van een van de deelnemers hoe inspirerend ze het vond en dat ze geen buikpijn meer had en minder moe was. Dààr doe ik het voor, voor die letterlijk honderden mensen die wij per maand mogen helpen naar een fitter en energieker leven.

Het grappige is ook, de mensen die hun frustratie-emmer over me heen moeten gooien omdat ik zo “commercieel” zou zijn, doen dit altijd terwijl ze me 1. Niet persoonlijk kennen en 2. Nog nooit een challenge of programma of begeleiding bij me gedaan hebben. Alles in het leven is yin-yang en je kunt het nou eenmaal nooit voor iedereen goed doen. Zo is het ook met glutenvrij uit eten gaan. De een heeft een oordeel over je, nou met alle respect maar dan ga ik bij die toko liever niet meer eten. Kies dus ook goed waar je feedback en “de waarheid” van aanneemt: als een serveerster je lastig vindt omdat ze zelf chagrijnig is en een rotbaas heeft, ben jij dan lastig? Of zegt het iets over de serveerster ipv over jou? Een oordeel zegt altijd iets over de persoon die het oordeel geeft en niks over de ander.

De mensen die mij kennen weten dat ik alleen oprecht mensen verder wil helpen op hun glutenvrije pad. Ik zeg het ook doodleuk als een van onze programma’s niks voor je is. Laatst zat ik iemand te bellen op mijn vrije dag die mee wilde doen aan de challenge, toen ik zei “ik denk dat je dit niet moet doen”. Toen ik dat tegen een vriend zei keek hij bedenkelijk: Lisanne, ze wilde meedoen, en dan zeg jij doe maar niet. Waarom? Heel simpel. Omdat ze met de challenge niet geholpen zou zijn op het gebied waar haar vraag lag, maar iets anders nodig was. En omdat ik alleen maar tevreden mensen wil en als ik aan de voordeur goed selecteer, weet ik zeker dat ze blij binnenkomen en tevreden weer hun pad vervolgen. Dit is ook hoe ik mijn team instrueer: zorg dat er een duidelijk besluit is, maar of iemand mee gaat doen maakt niet uit. Als ze maar verder geholpen worden, en dat kan ook door juist iets anders te adviseren dat op dat moment meer passend is. 

Op dit moment zijn we achter de schermen bezig met wat super toffe ontwikkelingen waar ik binnenkort heel graag meer over deel. Maar voor nu deel ik graag nog twee belangrijke dingen:

  • Op 15 en 30 mei organiseer ik voor de laatste keer het webinar gezond glutenvrij. Mocht je meer willen leren over de aspecten van een gezond glutenvrij dieet, leren hoe ik naar glutenvrije producten kijk en ze beoordeel (en dit jou ook leer!), dan raad ik je aan om erbij te zijn. Je kunt je nog inschrijven via deze link zolang er plek is. 
  • Op 5 juni starten we met de nieuwe gezond glutenvrij challenge. Samen met een fantastische groep aan glutenvrije eters gaan we aan de slag om in 30 dagen gezonder, fitter en energieker te worden. Wil jij ook voor de zomer nog even een boost geven aan je gezondheid? Nog net even wat afvallen of aankomen? En vooral de rest van je leven profijt hebben van alles wat je gaat leren tijdens de challenge? Lees dan snel verder via deze link en schaf je kaartje aan via: https://glutenvrijedietist.nl/challenge-gezond-glutenvrij/

Joeejoee!

Hartelijke groet,
Lisanne