Voeding bij buikklachten - wat kan een diëtist voor je betekenen? - De glutenvrije diëtist
16828
post-template-default,single,single-post,postid-16828,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,boxed,,qode-title-hidden,columns-4,qode-theme-ver-13.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
Voedingsadvies Brabant

Voeding bij buikklachten – wat kan een diëtist voor je betekenen?

Zoals sommige van jullie weten werk ik niet meer alleen maar in een team. Mijn top collega diëtisten Meike en Marleen van Voedingsadvies Brabant werken hard aan onze missie: mensen helpen om van hun buikklachten af te komen met de juiste voeding.

 

Voeding bij buikklachten – een vaak vergeten maar ó zo belangrijke peiler

Als het gaat om voeding bij buikklachten is er namelijk zoveel mogelijk! Mensen vergeten vaak dat je maag- en darmen moeten verteren wat jij naar binnen gooit. Is dat zwaar verteerbare voeding? Geen wonder dat een gevoelig maagdarmkanaal protesteert! Of gun jij je lijf rustige voeding bomvol voedingsstoffen waar je lichaam vrolijk van wordt?

Waar kun je allemaal aan denken als we het hebben over rustige voeding?

  • gezond eten: je kunt je vast voorstellen dat als je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en geen tekorten opbouwt, je lijf veel beter kan functioneren. Vitaminen, mineralen maar ook bouw- en brandstoffen zijn essentieel om voldoende energie te hebben, je gezond te voelen en lekker in je vel te zitten;
  • veel mensen kennen tegenwoordig het FODMAP-arm dieet. FODMAPs zijn moeilijk verteerbare koolhydraten (zetmelen en suikers) die PDS klachten (buikklachten) kunnen triggeren. Lees hier meer over het FODMAP-arm dieet;
  • voldoende vezels en vocht;
  • probiotica: wist je dat er ontzettend veel bacteriën in je maagdarmkanaal leven? Ze zijn onwijs belangrijk voor een goede vertering. Grofweg kennen we “goede” en “slechte” darmbacteriën. Is de balans zoek? Dan kun je buikklachten krijgen. Afhankelijk van je medische voorgeschiedenis, antibioticagebruik en voedingspatroon kijken we of probiotica voor jou een handige zet zijn;
  • pepermuntoliecapsules: bij sommige klachten kunnen pepermuntoliecapsules een uitkomst zijn. Ze verminderen namelijk het “spastische” gedrag van de darmen.
  • glutenvrij: als je dit leest eet je waarschijnlijk (volledig) glutenvrij. Lukt dit nog niet 100%? Dan kijken wij met je mee hoe je dit op een gezonde manier kunt doen.

Lees meer over diëtisten in Den Bosch – Lisanne Bosch, Meike de Haas en Marleen Rutten.