Budget-tips voor het glutenvrij dieet - glutenvrij eten en een klein budget - De glutenvrije diëtist
16670
post-template-default,single,single-post,postid-16670,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,boxed,,qode-title-hidden,columns-4,qode-theme-ver-13.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
Glutenvrije budget tips

Budget-tips voor het glutenvrij dieet – glutenvrij eten en een klein budget

Budget-tips voor het glutenvrij dieet – glutenvrij en een klein budget

 

Als je glutenvrij eet dan kom je er achter dat aan glutenvrije producten soms een flink prijskaartje hangt. Maar hoe ga je hier mee om als je een klein budget hebt? Hoe hou je het een beetje betaalbaar? Je leest het hier in mijn tien onmisbare budgettips voor het glutenvrij dieet.

 

1. Eet veel van nature glutenvrije producten

 

Met name bij de avondmaaltijd kun je deze tip goed toepassen. Als je bijvoorbeeld aardappels, rijst of bonen met vlees en groente eet  dan hoeft dit niet duurder te zijn als je glutenvrij eet. Hierbinnen kun je prima uitgebreid variëren. Denk aan zilvervliesrijst met groente en kip en een keertje zelfgemaakte aardappelpuree met vis en groente in plaats van gebakken aardappeltjes met vlees en groente. Maar ook kun je voor de lunch prima een keertje een lekkere lunchsalade eten of een goed gevulde omelet met groente, noten en zaden.

 

2. Eet regelmatig vegetarisch

 

Misschien niet het eerste waar je aan denkt als je glutenvrij eet, want over het algemeen zijn glutenvrije vleesvervangers best een zoektocht te noemen. Maar wat ik hier bedoel: eet een keertje een ei in plaats van vlees of vis. Of voeg een keer wat pinda’s toe over een rijst met groente gerecht. Scheelt weer in de portemonnee!

 

3. Eet niet twee keer per dag glutenvrij brood

 

Brood is een van de duurdere aspecten van het glutenvrije dieet. In de praktijk merk ik dat veel mensen glutenproducten graag 1-op-1 vervangen met glutenvrije producten. Maar dat is helemaal niet nodig. Als je toch bezig bent om je voeding om te gooien, is dit een mooie waarmee je én gevarieerder kunt eten én wat geld kunt besparen. Eet bijvoorbeeld eens glutenvrije havermoutpap, home-made glutenvrije pannenkoekjes van boekweit of glutenvrije havermoutpannenkoekjes. Koop havermout en boekweitmeel wel altijd met de claim glutenvrij en/of het glutenvrije logo, zodat je zeker weet dat deze glutenvrij zijn. En let hierbij op tip 6: Glutenvrije aanbiedingen.

 

4. Maak zelf glutenvrije maaltijden en tussendoortjes

 

Wat kant-en-klaar is, is vaak duurder. Maak dus veel producten zelf! Denk aan een keer lasagnebladen van pompoen (letterlijk een pompoen in plakken snijden en gebruiken als lasagneblad) of courgette, maak zelf koekjes of muffins als tussendoortje of maak zelf een glutenvrije granola.

 

5. Haal alles uit je glutenvrije product

 

Dan denk je misschien: wat bedoel je precies? Maar aardappels met schil zijn heerlijk uit de oven, het stronkje van de broccoli kun je ook opeten, pompoen hoef je niet te schillen en kun je met schil en al verwerken en bij bijvoorbeeld bosui en prei kun je ook (juist!) lekker het groene deel eten. Oh en heb je nu glutenvrij brood (of crackers) over dat oud geworden is? Maak wentelteefjes of rooster het en maak er paneermeel van.

 

6. Glutenvrije aanbiedingen

 

Let op glutenvrije aanbiedingen. Regelmatig zijn er kortingsacties bij grote supermarktketens of glutenvrije webshops. Bij glutenvrije webshops zijn regelmatig de verzendkosten gratis als je grotere hoeveelheden afneemt. Bestel dus liever één keer een hoop dan elke keer een klein beetje. Zeker als het gaat om houdbare producten kan dit veel schelen. Daarnaast kun je in de reguliere reclamefolders een hoop glutenvrije producten tegen komen. Stel je weekmenu op met de folders van de komende week en je zult zien hoe je geld kunt besparen!

 

7. Kook afgepast en verspil minder

 

Weet je ongeveer hoeveel een persoon in jouw huishouden eet (of zou moeten eten?)? Zelf kook ik altijd afgepast. Ik reken met de hoeveelheden die we eten. Hebben we eten over? Dan kan dit goed de volgende dag als lunch. Hebben we bijvoorbeeld groente of aardappels over? Dan kan dit mooi in een lekkere soep. Vrijwel elke groente kun je verwerken tot een heerlijke soep. Uitje bakken in wat olie, groente in stukjes erbij, even laten smoren en een glutenvrije bouillon erbij. Even pureren en dat was het!

 

8. Denk aan je glutenvrije dieet bij de belasting aangifte

 

Doe je aangifte voor de inkomstenbelasting? Denk dan ook aan je glutenvrije dieet. Met een verklaring van jouw behandelend arts of diëtist kun je in aanmerking komen voor aftrekposten. In 2018 en 2019 is dit voor het glutenvrije dieet zo’n €900,-. Volg je meerdere diëten? In de dieetlijsten van de belastingdienst kun je opzoeken hoeveel jij kan aftrekken.

 

9. Gemeentepotjes

 

Kom jij echt niet uit met je budget en je glutenvrije dieet? Dan zou je de gemeente eens kunnen benaderen of je misschien een tegemoetkoming kunt krijgen voor de kosten. Er zijn verschillende gemeenten in Nederland die hier potjes voor hebben. Weten of dit bij jouw inkomen mogelijk is? Informeer dit dan bij jouw gemeente.

 

10. Een kruidentuintje

 

Eten op smaak brengen hoeft niet met al die pakjes en zakjes. Dat scheelt weer een hoop geld. Investeer in wat zaadjes voor een kruidentuintje (kan ook op het balkon of in de vensterbank), zodat je altijd lekkere smaakmakers bij de hand hebt. Door te leren koken met verse kruiden kun je zoveel producten laten staan! Dat scheelt ook weer in de portemonnee.

 

Dit waren mijn tien budgettips voor het glutenvrije dieet. Heb jij er nog meer? Dan hoor ik ze heel graag. Laat je ze me weten?